مسئول اداره کل تحصیلات تکمیلی حوزه های علمیه خواهران گفت :هدف از این سفر آشنایی با ظرفیتهای موجود در استانها و مدارس علمیه است.
به گزارش خبرنگار هرمزگان گویا، آزاده صدرشیرازی، مسئول اداره کل تحصیلات تکمیلی حوزههای علمیه خواهران، در جمع خبرنگاران هرمزگانی اظهار داشت: این اداره کل به همراه همکاران خود به استان هرمزگان سفر کردهاند تا ضمن بازدید از استانهای مختلف و مدارس علمیه، اهداف مشخصی را پیگیری کنند. او هدف از این سفرها را مشاهده و ارزیابی فعالیتهای آموزشی و فرهنگی مدارس علمیه و استانها برشمرد و گفت: این بازدیدها بهصورت میدانی و عینی امکان بررسی وضعیت مدارس و فعالیتهای اجرایی در این مدارس را فراهم میکند و به ما این امکان را میدهد تا نقاط قوت و ضعف برنامهها را شناسایی کرده و اقدامات اصلاحی لازم را انجام دهیم.
صدرشیرازی ادامه داد: هدف دیگر این سفر آشنایی با ظرفیتهای موجود در استانها و مدارس علمیه است. هر استان بهواسطه ویژگیهای خاص خود از ظرفیتهای متفاوتی برخوردار است که میتواند در تصمیمگیریهای ستادی مؤثر واقع شود. به همین دلیل، آشنایی با این ظرفیتها به ما کمک خواهد کرد تا در برنامهریزیها و تصمیمگیریهای آتی، این ظرفیتها را بهدرستی مورد بهرهبرداری قرار دهیم. او همچنین بر لزوم شناسایی مشکلات و چالشهای موجود در مدارس علمیه تأکید کرد و گفت: این سفر فرصت مناسبی است تا از نزدیک با مدیران و اساتید مدارس در ارتباط باشیم و مسائل و مشکلات موجود را شناسایی و برای رفع آنها برنامهریزی کنیم.
وی در ادامه به بحث مدیریت پلکانی در حوزههای علمیه اشاره کرد و افزود: همکارانی که در ستاد حوزههای علمیه خواهران مسئولیت دارند، معمولاً از مسیر مدیریت پلکانی به این جایگاهها رسیدهاند. این فرآیند موجب میشود تا مدیران ستاد با مسائل و مشکلات مدارس علمیه آشنا بوده و قادر به اتخاذ تصمیمات مناسب و مؤثر باشند. صدرشیرازی این نوع مدیریت را از جمله دلایل مهم برگزاری این بازدیدها دانست و گفت: از طریق حضور در استانها و مشاهده فعالیتها، انرژی مثبت و انگیزههای زیادی از همکاران دریافت کردهایم.
در حاشیه این بازدیدها، اجلاس سراسری با حضور مدیران، معاونان و اساتید حوزههای علمیه خواهران استان هرمزگان برگزار شد. در این اجلاس که به مسائل آموزشی اختصاص داشت، موضوعات مرتبط با ماه مبارک رمضان و برنامههای پیشرو مورد بررسی قرار گرفت. صدرشیرازی در این خصوص اظهار داشت: در این نشستها تلاش شد تا به سوالات و چالشهای مدیران و اساتید مدارس علمیه پاسخ داده شود و راهحلهایی برای مشکلات آموزشی و اجرایی مدارس علمیه ارائه گردد.
وی همچنین به تغییرات آموزشی در سال آینده اشاره کرد و گفت: در برنامهریزیهای درسی و اجرایی حوزههای علمیه خواهران تغییرات عمدهای در دست انجام است که بر اساس سیاستهای کارشناسی و مطالعهشده طراحی شده است. این تغییرات شامل چندین سیاست کلیدی است که بهشرح زیر است: توجه به سنتهای اصیل حوزوی، جامعیت برنامههای درسی از جنبههای شناختی، مهارتی و رفتاری، توجه به اقتضائات محیطی در سطوح مختلف جغرافیایی و اجتماعی، و همچنین کاهش آسیبهای تحصیلی و افزایش کیفیت آموزشی طلاب.
صدرشیرازی در پایان گفت: از سال آینده، برنامههای درسی جدید و آییننامههای جدید به مدارس علمیه ابلاغ خواهد شد. امیدواریم این تغییرات باعث شود تا حوزههای علمیه خواهران نقش مؤثرتری در تربیت طلاب و خدمت به جامعه ایفا کنند و بتوانند با تغییرات اجتماعی و فرهنگی روز همگام شوند.