بازسازی موفق 4 لکوموتیو آسیب‌دیده توسط متخصصان داخلی

ذخیره تصویر


در اقدامی که نماد بارز تحقق شعار سال و تکیه بر توان داخلی است، متخصصان بومی شرکت راه آهن کشش موفق شدند 4 دستگاه لکوموتیو بازسازی‌شده را که متوقف و خارج از سرویس شده بودند، در مدت 8 ماه احیا کرده و به چرخه حمل و نقل ریلی کشور بازگردانند. این دستاورد مهم در مرکز تعمیرات این شرکت واقع در اداره کل راه آهن هرمزگان و پایانه راه آهن سیرجان به ثمر نشست.


به گزارش هرمزگان گویا ،علیرضا نصیری برازنده، مدیرکل راه آهن هرمزگان، ضمن ابراز خرسندی از این دستاورد بزرگ، اظهار داشت: "این اتفاق مهم به همت شرکت راه آهن کشش، یکی از شرکت‌های فعال بخش خصوصی، رقم خورده است و با بازسازی این 4 دستگاه لکوموتیو، ظرفیت حمل و نقل ریلی منطقه هرمزگان به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت."

وی افزود: "هر یک از این لکوموتیوها به طور روزانه 350 کیلومتر پیمایش داشته و قادر به جابجایی 1600 تن بار هستند."

نصیری برازنده همچنین به ناوگان فعال در منطقه اشاره کرد و گفت: "در حال حاضر 31 دستگاه لکوموتیو چینی در این منطقه در حال سیر هستند که 21 دستگاه متعلق به شرکت راه آهن کشش و 10 دستگاه دیگر متعلق به شرکت گهر ترابر است."

وی پیش‌بینی کرد که با اضافه شدن این 4 لکوموتیو بازسازی‌شده، شاهد افزایش حمل و نقل، بهره‌وری ناوگان و رضایت‌مندی صاحبان کالا خواهیم بود.

علی خسروی، مدیرکل دفتر امور سرمایه‌گذاری و اقتصاد حمل و نقل راه آهن ج.ا.ا، با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه ناوگان ریلی، بیان داشت: "تسهیلاتی که راه آهن در اختیار شرکت‌های بخش خصوصی قرار می‌دهد، از محل تبصره 18 قانون بودجه تامین می‌شود."

وی افزود: "در سال 1403، 13 شرکت برای دریافت این تسهیلات معرفی شدند که 64 درصد آن‌ها به بانک معرفی و تاکنون مبلغ 1000 میلیارد تومان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته است."

خسروی در ادامه تصریح کرد: "امروز شاهد بازگشت 4 دستگاه لکوموتیو با قدرت 5000 اسب بخار به چرخه سیر هستیم که بازسازی آن‌ها از محل تسهیلات تبصره 18 به مبلغ 96 میلیارد تومان در اختیار شرکت راه آهن کشش قرار گرفته بود، انجام شده است." وی صرفه‌جویی در مصرف سوخت را از دیگر مزایای استفاده از حمل و نقل ریلی دانست و گفت: "هر لکوموتیو که در شرکت راه آهن سیر می‌کند، برای هر تن بار حمل شده، 35 سی سی در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کند."

نعمان صالحی، رئیس اداره کل بررسی طرح های بانک ملی ایران، نیز در این مراسم از تخصیص مبلغ 3 همت از محل تبصره 18 در سال 1404 برای تعمیرات و بازسازی لکوموتیوها و واگن‌های بخش مسافری خبر داد و گفت: "با این مبلغ، تجهیز و بازسازی لکوموتیوها و واگن‌ها و همچنین تجهیز سیستم ATC لکوموتیو بخش ریلی انجام خواهد گرفت."

وی با تاکید بر نقش حمایتی بانک ملی از صنایع کشور، چه در زمینه تولید و چه در زمینه خدمات، اظهار امیدواری کرد که با همکاری بانک و شرکت راه آهن، این مسیر در سال جاری نیز ادامه یافته و تامین مالی شرکت‌ها به نحو مطلوب انجام شود.

محمد متقی پور مدیرعامل شرکت راه آهن کشش گفت: این شرکت با رویکردی مبتنی بر استفاده از توان تولیدکنندگان و شرکت‌های داخلی و همچنین تخصص نیروهای بومی خود را در پیش گرفت. در همین راستا، 4 دستگاه لکوموتیو بازسازی که پیش‌تر متوقف و خارج از سرویس شده بودند، با تلاش شبانه‌روزی متخصصان این شرکت در مرکز تعمیرات راه آهن کشش واقع در اداره کل راه آهن هرمزگان و پایانه راه آهن سیرجان، طی مدت 8 ماه به طور کامل بازسازی و نوسازی شدند.




مطالب مرتبط